“Ik gebruik de gereedschapskist van mijn vader.”

Dag Wouter, kun je iets persoonlijks over jezelf vertellen?

Ik ben Wouter Bulen en ik woon in Hasselt. Ik ben gelukkig getrouwd. Samen met mijn vrouw zijn we in verwachting van ons eerste kindje dat deze zomer geboren zal worden. Mijn hondje, de Franse bulldog Diesel, lopen en voetbal zijn mijn hobbies. Ik ben al van kindsbeen af een grote voetbalfan. Deze zomer wordt dan ook een absoluut hoogtepunt met de geboorte van mijn dochtertje, mijn 30ste verjaardag, het 5-jarige bestaan van Klium en hopelijk ook een goed resultaat van onze Rode Duivels op het WK in Rusland.

Kun je in het kort omschrijven wat jouw functie bij Klium is?

Ik ben nu sinds iets meer dan een jaar aan de slag bij Klium, en net als Joey is het ook voor mij erg moeilijk om mijn job in het kort te omschrijven. Mijn officiële titel is E-Commerce Marketeer en Data Analyst. Maar mijn takenpakket is heel wat diverser dan alleen dat. Je kan mijn rol alvast het best beschrijven als een teamspeler die vooral veel achter de schermen werkt. Ik probeer zo veel mogelijk saai en repetitief werk uit handen te nemen van mijn collega’s door dit vanuit een andere invalshoek te bekijken, het proces eventueel te vereenvoudigen en indien mogelijk helemaal te automatiseren. Daarbij hou ik steeds het kostenplaatje en de tools en middelen die we al hebben in het oog. Op die manier probeer ik ervoor te zorgen dat mijn collega’s zich vooral kunnen focussen op wat ze graag doen en waar ze goed in zijn.

Één van de projecten die ik getrokken heb sinds ik bij Klium gestart ben, is de interne kennisoverdracht. Ik heb bij mijn introductie gemerkt dat er enorm veel kennis in de hoofden van iedereen zat, maar dat die nergens neergeschreven stond. Als er iemand een weekje uit viel, merkte je dat ook echt. Dat gaat nu al stukken beter; we hebben een klimaat gecreëerd binnen Klium waarin kennis zoveel mogelijk gedeeld en opgeslagen wordt, en waar daar ook tijd voor gemaakt wordt. Het monitoren van die kennisoverdracht en ervoor zorgen dat iedereen weet hoe en waar ze dat kunnen doen, beschouw ik als een belangrijk onderdeel van mijn functie.

Tot slot speelt data een belangrijke rol in mijn job. Er gaat geen dag voorbij waarin ik niet in de Klium data duik om ze te analyseren en zo trends en conclusies te vinden. Ik heb het dan over voorraadanalyses, KPI rapporten, enzovoort.

Wat merken klanten van jouw werk?

Omdat ik veel achter de schermen werk en vooral veel samenwerk met collega’s, gaan klanten rechtstreeks niet zo veel van mijn werk merken. Dat betekent niet dat klanten niet met me in contact komen. Bij Klium staat klantendienst centraal. Dat houdt in dat als een klant verder geholpen moet worden en de dames van de klantendienst bezet zijn, ik ook de telefoon opneem of de chat beantwoord. En dat vind ik ook erg belangrijk. Tenslotte draait alles om de beleving van onze klanten, en klantendienst is de beste manier om te achterhalen wat er bij onze klanten leeft.

Hoe ben je bij Klium terechtgekomen?

Ik ben opgegroeid in het bedrijf van mijn ouders, gespecialiseerd in productie van kledij. Door de internationalisering van de confectiesector was het niet vanzelfsprekend om dat vanuit België verder te zetten. Doorheen mijn middelbare studies was ik er rotsvast van overtuigd dat ik programmeur wilde worden. Tot ik mijn eerste jaar ICT startte. Een interessante opleiding, maar niets voor mij. Nog voor Kerstmis had ik al door dat ik niet op de juiste plaats zat. Omdat het bedrijfsleven me ook altijd geboeid heeft – ik heb het tenslotte met de paplepel meegekregen – heb ik voor Toegepaste Economische Wetenschappen gekozen, specifiek voor de masteropleiding Innovatie en Ondernemerschap.

Omdat ik toch altijd een zekere affiniteit met IT heb gehad, zocht ik na afstuderen naar een job die IT met mijn opleiding combineerde. Ik ben daarom aan de slag gegaan als IT consultant in Human Resources. Ik heb er veel belangrijke ervaring opgedaan bij enkele mooie internationale bedrijven. Maar omdat ik niet centraal woon, vergde die job enorm veel tijd en energie van me. Daarom ben ik na enkele jaren op zoek gegaan naar een job dichter bij de deur. Die mix tussen IT en business bleef wel een absolute voorwaarde. En daar past e-Commerce perfect in. Bovendien kon ik bij Klium de vrijheid en afwisseling krijgen waar ik naar zocht. Combineer dat met een enthousiast, ambitieus, ondernemend en vooral ook erg aangenaam team, en het was met andere woorden een schot in de roos.

Wat zie je als de grootste uitdaging in je werk?

Afstand houden en een kritische kijk bewaren. We hebben een erg gemotiveerd team en de betrokkenheid is erg groot. Ik probeer in interne discussies de rol van buitenstaander aan te nemen. Iemand die alles met een frisse kijk en vanuit een andere invalshoek probeert te bekijken, en soms ook de advocaat van de duivel speelt. Maar hoe langer je hier werkt en hoe dichter je betrokken raakt bij de job, hoe moeilijker het natuurlijk wordt, dat is zeker iets waar ik in de toekomst over moet waken.

Ben je zelf een doe-het-zelver? Wat zit er in je gereedschapskist? En wat is een prestatie op klusgebied waar je trots op bent?

Dat valt mee. Ik doe het vooral graag, maar ik ben niet iemand die gaat klussen om te klussen. Ondertussen ben ik in de weekends samen met mijn vader hard aan het werk om ons nieuwbouwhuis af te krijgen voor de geboorte van de baby. Ik zou mezelf niet meteen als handig omschrijven, maar ik steek wel graag de handen uit de mouwen. Vakwerk laat ik over aan vaklui, maar overal waar ik kan, help ik graag mee. Ik heb het dan over voorbereidend werk zoals slijpen, boren, uitgraven en uitbreken, en de kleinere klussen zoals verven, tuinieren, het ophangen van gordijnen, in elkaar zetten van meubelen, etc.

Ik gebruik vooral de gereedschapskist van mijn vader, en die is best uitgebreid. Hij heeft alles wat je thuis nodig hebt als doe-het-zelver, maar zijn kist is nu ook weer niet zo uitgebreid als die van de gemiddelde hobbyklusser. Hij heeft alle gangbare handgereedschapen (schroevendraaiers, bitsets, ringsteeksleutels, inbussleutels, etc.) en de meestgebruikte powertools (klopboormachine met hamerfunctie, schroefboormachine, decoupeerzaag, schuurmachine, haakse slijper, dubbele slijpmachine, etc.) Vooral van Metabo, Bosch en Makita. Hij woont in de buurt, dus als ik iets nodig heb, is het snel gehaald. Af en toe vul ik zijn gereedschapskist dan wat aan. Ik heb liever dat hij kwaliteitsmateriaal heeft dat ik ook mag gebruiken, dan dat we het allebei met ons eigen, minderwaardig materiaal moeten stellen. Hij heeft onlangs zijn oude klopboormachine vervangen met een Makita HR2470, die ook een hamerfunctie heeft. Dat toestel is echt een plezier om mee te werken. Hij heeft hiervoor een SDS+ borenset gekocht en ik heb hem enkele Spit SDS+ beitels cadeau gedaan. Met die combinatie hebben we al ongelooflijk veel werk verricht op de werf. Dat toestel heeft zichzelf ondertussen echt wel dubbel en dik terugverdiend.

  • WordPress
  • Google Plus
  • Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *